ΕΓΚΑΙΝΙΑΖΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟ 2014 ΤΟ  ΦΙΞ
(Όπου στεγάζεται το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα)
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΥΦΑΝΕΤ ;
(Όπου πρόκειται να στεγαστεί το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης)
 
Στην ΥΦΑΝΕΤ, αφιέρωσα περισσότερα από 10 Σημειώματα, πάντοτε συνδεδεμένα με την υφιστάμενη ακόμη απόφαση να εγκατασταθεί εκεί το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
 
Η κρίσιμη δημόσια πολιτική πράξη σε σχέση με το τεράστιο διατηρητέο βιομηχανικό συγκρότημα, ήταν όπως θα θυμούνται όσοι παρακολουθούν  το θέμα αυτό, η αγορά του από το Υπουργείο Πολιτισμού, την τελευταία ημέρα κάποιου χρόνου , με αναφορά ότι προορίζεται για την εγκατάσταση του ΚΜΣΤ.
Ήταν η απορροφητικότητα του Γ΄ΚΠΣ που βοήθησε σ αυτό….
 
Γιατί τώρα το ξαναθυμήθηκα;
Αφορμή στάθηκαν τα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών για  την πορεία των εργασιών στο παλαιό εργοστάσιο του ΦΙΞ στην Συγγρού, που 15 χρόνια μετά την απόφαση να στεγαστεί εκεί το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το δίδυμο αδελφάκι του ΚΜΣΤ,  ετοιμάζεται , επιτέλους μέσα στο 2014 να ανοίξει τις πύλες του.
 
Κάποια στιγμή φαντάζομαι να  πληροφορηθούμε και λεπτομέρειες αυτής της πολυετούς  περιπέτειας από την διευθύντρια του Μουσείου την Άννα Καφέτζη, την ψυχή του Μουσείου, που παλεύει αυτήν την 15ετία με πείσμα και απίστευτες αντοχές, για  να ξεπεράσει τα ατέλειωτα προβλήματα που συνοδεύουν πάντοτε τα μεγάλα και σημαντικά έργα, ιδίως του Πολιτισμού.
 
Αλλά ας  μην επεκταθώ άλλο σ αυτό.
Συνειρμικά λοιπόν ξαναγυρίζω στην ΥΦΑΝΕΤ.
Πολλοί θα θυμούνται την πρώτη αναφορά στην στέγαση  ενός Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο κτιριακό συγκρότημα της ΥΦΑΝΕΤ, από τα μέσα της δεκαετίας του 1980, στο πλαίσιο μιας Ημερίδας που οργανώθηκε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, για την ανάγκη ίδρυσης Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Το θέμα επανήλθε στα μέσα του 1990, όταν στις προετοιμασίες της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας» και ιδίως των θεσμών και υποδομών Πολιτισμού, τόσο η άτυπη ίδρυση του Μουσείου, όσο και μια  εξαιρετικά σημαντική προεργασία για την φιλοξενία του στην ΥΦΑΝΕΤ, εντάχθηκαν στο σχετικό πρόγραμμα και προχώρησαν ουσιαστικά.
Και όταν στα τέλη του 1997 η πολιτεία αναγνώρισε το περίφημο «πολιτιστικό κεκτημένο» της πόλης και ίδρυσε το Κ.Μ.Σ.Τ. το προικοδότησε με την ρητή αναφορά ότι πρόκειται να στεγαστεί στην ΥΦΑΝΕΤ.
Δεν υπήρχε σ ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα προσφορότερος χώρος για την εγκατάσταση ενός μεγάλου  Μουσείου και μάλιστα όπως εξελίχθηκε το ΚΜΣΤ, χάρις και στην αγορά της Συλλογής Κωστάκη, που το ανέδειξε στον διεθνή χώρο, χάρις στις ανταλλαγές και τις συνεργασίες του με τα μεγαλύτερα Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης.
Ένα οικόπεδο 11.668 τ.μ. και ένα κτιριακό συγκρότημα 16.305 τ.μ. ένα περιβάλλον εκπληκτικής ομορφιάς χάρις στο «ρέμα» ΥΦΑΝΕΤ και την τελευταία δημόσια βρύση , ασφαλώς προσφέρονται για την διαμόρφωση εγκαταστάσεων με μοναδική αρχιτεκτονική και περιβάλλον.
Τα τελευταία νέα ακούστηκαν το 2011 από τον τότε υφυπουργό Πολιτισμού  Νικητιάδη, που απαντώντας σε σχετική ερώτηση  ενημέρωσε το Κοινοβούλιο ότι στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πολιτισμός» είχε ενταχθεί ποσό 10.200.000 ευρώ, για το έργο «Αποκατάσταση-Αξιοποίηση  του διατηρητέου βιομηχανικού συγκροτήματος ΥΦΑΝΕΤ για την εγκατάσταση του ΚΜΣΤ, Α Φάση».
Την δήλωση εκείνη χαιρέτισε κάπως έκπληκτη και η νυν Πρόεδρος του Δ.Σ.του Μουσείου  Κατερίνα Κοσκινά, η οποία φάνηκε ότι δεν γνώριζε τίποτε σχετικό, αφού οι αρμόδιοι του Υπουργείου έκριναν περιττό να ενημερώσουν την ηγεσία του Μουσείου.
 
Έκτοτε άκρα του τάφου σιγή.
Κάποια στιγμή η Κατερίνα Κοσκινά δήλωσε την προτίμηση της για χώρο εγκατάστασης στο κέντρο της πόλης, αλλά κάτι τέτοιο θα σήμαινε τουλάχιστον  ότι  η ΔΕΘ φεύγει οριστικά από το κέντρο και οι χώροι και τα κτίρια της διατίθενται για πολιτιστικές δραστηριότητες.
 
Την τύχη όμως της συζήτησης για μεταφορά της Έκθεσης εκτός πόλης Ανατολικά, ή Δυτικά την γνωρίζουμε.
Η τελευταία δηλωμένη απόφαση είναι ότι η Έκθεση παραμένει στον χώρο της και δεν τίθεται θέμα μεταφοράς, λόγω υψηλού κόστους για τα πολλά προσεχή χρόνια…
Άλλωστε το Μουσείο διαθέτει και στο κέντρο, στο λιμάνι, έναν χώρο όπου συνήθως φιλοξενούνται εκθέσεις του «Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης», τμήματος του Μουσείου.
 
Το 2013 είχαμε και μια εφαρμογή στην πράξη της ιδέας να υπάρξει στο κέντρο το ΚΜΣΤ, με την διοργάνωση της   Biennale  στο Περίπτερο 6 της ΔΕΘ.
Δεν νομίζω ότι πέρα από τον μεγάλο χώρο το εγχείρημα  ωφελήθηκε ιδιαίτερα από την φιλοξενία του στην ΔΕΘ.
Βέβαια παραμένει πάντοτε στο τραπέζι των ατελείωτων συζητήσεων η συγχώνευση των δύο Μουσείων του ΚΜΣΤ και του ΜΜΣΤ, και πιθανόν η επέκταση του χώρου που σήμερα κατέχει το Μακεδονικό Μουσείο να απαντά στο αίτημα,.
 
Αλλά και η πραγματοποιηθείσα ήδη προσθήκη χώρων στο ΜΜΣΤ και μια νέα προσθήκη σ αυτό, υπόκεινται σε δεσμεύσεις που δεν πρόκειται να επιτρέψουν την δημιουργία ενός Μουσείου, που και ως κτιριακό συγκρότημα θα έχει κάτι να πει και να προσθέσει, αισθητικά και λειτουργικά, όπως συνήθως συμβαίνει με τα Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης στον κόσμο.
Τι σημαίνουν όλα αυτά;
Μα ασφαλώς ότι εάν η πόλη δεν ενδιαφερθεί, δεν κινητοποιηθεί δεν απαιτήσει, ούτε οι «αναγραφές» σε προγράμματα θα προωθήσουν το θέμα, άλλωστε πολύ εύκολα τα κονδύλια μπορούν να μεταφερθούν αλλού, πολύ περισσότερο όταν κανείς δεν γνωρίζει τι ακριβώς συμβαίνει και πώς εξελίσσεται η ιστορία.
Ούτε πολύ περισσότερο οι πολλές και διάφορες απόψεις για το που πρέπει να στεγαστεί το Μουσείο, κάτι που με εξαιρετική ευκολία θα χρησιμοποιηθεί για να βαλτώσει η ιστορία.
Και επειδή πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής Πολιτισμού, που χάρις και στην Συλλογή Κωστάκη θα εντάξουν με τρόπο μοναδικό την Θεσσαλονίκη στον Χάρτη των Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης, οι εκπρόσωποι του ΚΜΣΤ οφείλουν να κρατούν ενήμερη την πόλη για τις εξελίξεις, όποιες και αν είναι αυτές και ταυτόχρονα αυτοί να κινητοποιούν τους  φορείς της και ιδίως τον Δήμο Θεσσαλονίκης, ώστε να υπάρχει ένας αποτελεσματικός μηχανισμός παρακολούθησης της πορείας.
Και ίσως με την ευκαιρία μιας τέτοιας ενημέρωσης να μάθουμε επιτέλους τι ακριβώς συμβαίνει  και με την ενοποίηση των δύο Μουσείων Σύγχρονης Τέχνης στην Θεσσαλονίκη, θέμα ζωτικό επίσης, γιατί θα ενισχύσει το ένα και μοναδικό Μουσείο, τόσο σε πλούτο  συλλογών, όσο και σε πρόσωπα με γνώση και εμπειρία.

Σχόλια