ΤΟ ΤΖΑΜΙ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ. Χρειάστηκαν 40 χρόνια για το αυτονόητο...




Προχωρούν πλέον ταχύτατα οι εργασίες ανέγερσης του τζαμιού της Αθήνας, με βάση νέα σχέδια, που αποφασίστηκαν κατά την έναρξη του έργου στον Βοτανικό.

Τα οθωμανικά μνημεία και ιδιαίτερα τα τζαμιά στην Ελλάδα έτυχαν ενός σχεδόν ίσου ενδιαφέροντος με τα άλλα μνημεία της χώρας, προϊστορικά, κλασικά, βυζαντινά και νεότερα, χάρη στο ενδιαφέρον την επιστημονική δεοντολογία και την επίμονη φροντίδα των αρχαιολογικών υπηρεσιών ανά την Ελλάδα.

Όχι ότι δεν υπήρξαν και εξαιρέσεις άλλοτε λόγω της ιδιοκτησίας, όταν για διάφορους λόγους οθωμανικά μνημεία βρέθηκαν στα χέρια ιδιωτών, άλλοτε λόγω σκοπιμότητας, και άλλοτε λόγω γελοίων εμμονών μικρών αλλά αποτελεσματικών τοπικών κοινωνιών, ή και κομματικών σκοπιμοτήτων.

Το υπουργείο Πολιτισμού έχει να επιδείξει σημαντικό έργο, στον τομέα αυτόν,  ιδίως δε στην Θεσσαλονίκη.

Εν τούτοις η καταστροφή προ ημερών του τεμένους που ανήγειρε τον 14ο αιώνα ο  Σουλτάνος Βαγιαζήτ ο 1ος ο επονομαζόμενος  Γιλντιρίμ (Κεραυνός) στο Διδυμότειχο,  το κορυφαίο οθωμανικό μνημείο στην Ευρώπη, όπως δηλώνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες, θα αποτελέσει μια θλιβερή σελίδα στην ιστορία της προστασίας και προβολής πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Από τα ρεπορτάζ που έχουν δημοσιευθεί μέχρι στιγμής μπορεί κανείς σίγουρα να συμπεράνει ότι υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες για τις καθυστερήσεις στην αποκατάσταση και για τις αιτίες της φωτιάς που κατέστρεψε την μοναδική ξύλινη οροφή του μνημείου, με την εντυπωσιακή αρχιτεκτονική και αισθητική του και προκάλεσε ζημίες στην εικαστική διακόσμησή, πρωτότυπη για μουσουλμανικό τζαμί.

Η τοπική κοινωνία δια του Δημοτικού Συμβουλίου του  Διδυμοτείχου ζητά την διερεύνηση των αιτίων της πυρκαγιάς και την επίσπευση των εργασιών αποκατάστασης του μνημείου, για το οποίο είχε εκφράσει ιδιαίτερο προσωπικό ενδιαφέρον και ο Ταγίπ Ερντογάν. Γι αυτό και για το τζαμί στο Μοναστηράκι, του οποίου η συντήρηση και αποκατάσταση έχει ολοκληρωθεί.  

Πήρα αφορμή λοιπόν από την κακή αυτή εξέλιξη γύρω από ένα τζαμί-μνημείο για να αναφερθώ στην ατέλειωτη περιπέτεια ενός άλλου λειτουργικού τζαμιού, αυτού της Αθήνας.

Τριάντα εννέα χρόνια  μετράει εφέτος η περιπέτεια της ανέγερσης στην πρωτεύουσα της χώρας ενός τζαμιού για τις ανάγκες των Μουσουλμάνων της Αθήνας, από τότε που ο Κων/νος Καραμανλής ανταποκρινόμενος στο αίτημα Αραβικών χωρών δέχτηκε να ανεγερθεί στην Αθήνα.

Η υπόθεση έχει πολλές πτυχές, η αναφορά στις οποίες δεν είναι του παρόντος.

Έκανα ένα εκτεταμένο Σημείωμα στις 5/4/ 2014 από αφορμή μια γελοία πρόταση του υποψήφιου τότε Δημάρχου της Αθήνας Άρη Σπηλιωτόπουλου, όταν και πάλι το τζαμί βρέθηκε σε μια από τις πολλές στιγμές αδιεξόδου στις οποίες είχε περιέλθει σε όλη αυτήν την 30ετία, (Δημοψήφισμα κλπ)


Το τέμενος της Μαδρίτης

Και παρουσίασα εκεί τι συμβαίνει στις άλλες πρωτεύουσες της Ευρώπης, στο Παρίσι, το Βερολίνο, την Μαδρίτη , τις Βρυξέλλες, όπου έχουν ανεγερθεί λαμπρά τεμένη από τις αρχές ακόμη του 20ου αιώνα.


Το τέμενος  του Βερολίνου



Η είσοδος του τεμένους στο Παρίσι. Πρόκειται για το μεγαλύτερο και λαμπρότερο τέμενος στην Ευρώπη, καθώς περιλαμβάνει και χώρους εκδηλώσεων και ένα Πολιτιστικό Κέντρο

Εξέφρασα την άποψη ότι αυτό που είχε τότε αποφασιστεί να γίνει στην Αθήνα, η μετατροπή δηλαδή μιας άθλιας στρατιωτικής Αποθήκης στο Βοτανικό σε τζαμί και μάλιστα με ένα σχέδιο που περιφρονούσε κυνικά τα στοιχειώδη αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά ενός μουσουλμανικού τζαμιού, αλλά και τα αναγκαία συνοδευτικά κτίσματα, όπως μια Κρήνη, αποτελεί προσβολή και για τον πολιτικό πολιτισμό μας και για τον σεβασμό που πρέπει μια χώρα να επιδεικνύει για τα θρησκευτικά δικαιώματα  των Μουσουλμάνων, πολιτών της ή φιλοξενουμένων.


Η αποθήκη που είχε επιλεγεί για να φιλοξενήσει το τζαμί της Αθήνας



Το σχέδιο όπως θα διαμορφωνόταν η Αποθήκη σε τζαμί. Το διακοσμητικό συντριβάνι δείχνει την άγνοια των σχεδιαστών.Απαραίτητο συμπλήρωμα ενός τζαμιού  είναι η Κρήνη, όπου οι πιστοί πλένουν χέρια και πόδια πριν εισέλθουν στο τζαμί.

 Αλλά για ένα μεγάλο πλήθος Μουσουλμάνων, που καταφεύγουν σε αυθαίρετους τόπους λατρείας σε υπόγεια, σε πάρκινγκ και σε πολυκατοικίες.

Στα τριάντα εννέα αυτά χρόνια ψηφίστηκαν 3 Νόμοι, έγιναν εναντίον της ανέγερσης άπειρες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με κάθε είδους αιτιολογικό, ένα «βαθύ κράτος» ενέδρευε σε υπουργεία και υπηρεσίες, ώστε να καθυστερεί και να εμποδίζει την ολοκλήρωση της εφαρμογής των Νόμων, έγιναν καταλήψεις του χώρου από ακροδεξιά στοιχεία, κυκλοφόρησαν απίθανα και τρομακτικά σενάρια για να παρεμποδιστεί η στοιχειώδης της χώρας απέναντι σε πιστούς άλλης θρησκείας.

Και φυσικά δεν λύθηκε ακόμη το ζωτικό πρόβλημα ενός Μουσουλμανικού νεκροταφείου, με αποτέλεσμα να στέλνονται οι νεκροί πίσω στις χώρες τους ή να μεταφέρονται σε ένα Μουσουλμανικό Νεκροταφείο στην Θράκη που άνοιξε για τον σκοπό αυτόν, ωσάν να μην είναι η Θράκη τμήμα της Ελληνικής Επικράτειας, αλλά κάτι διαφορετικό. Τέτοια ηλιθιότητα και στρουθοκαμηλισμός
.
Ευτυχώς και αφού τέσσερις διαγωνισμοί κηρύχθηκαν άγονοι κάποιος σκέφτηκε να πιέσει για μια κοινοπραξία μεταξύ των τεσσάρων μεγαλύτερων κατασκευαστική εταιριών, η οποία και ανέλαβε να επισκευάσει την Αποθήκη!.

Και κάποιος άλλος, άγνωστο ποιος, κατάφερε να πείσει τους αρμόδιους ότι το έργο που επρόκειτο να γίνει ήταν απαράδεκτο.


Και ξαφνικά δίνεται στην δημοσιότητα ένα πρόγραμμα επιτάχυνσης του έργου και αποκαλύπτεται ότι  η ανασκευή της  Αποθήκης εξαφανίστηκε και ένα εντελώς διαφορετικό έργο κατασκευάζεται εξ αρχής με βάσεις από μπετόν και μεταλλικό σκελετό, χωρίς όμως και τον αρχιτεκτονικό του σχεδιασμό. Ότι θα κατασκευαστεί ακόμη μια παραδοσιακή-λειτουργική Κρήνη, ότι όλες οι Αποθήκες και οι άλλες κατασκευές θα κατεδαφιστούν και θα αντικατασταθούν από πράσινο.


Ο μεταλλικός σκελετός έχει ολοκληρωθεί. Απομένουν οι κατασκευαστικές εργασίες για να μπορούμε να σχηματίσουμε μια εικόνα της μορφής που θα έχει το τζαμί τη; Αθήνας. Νέο χρονοδιάγραμμα  εκτέλεσης του έργου ο Απρίλιος 2017..


Σχόλια