"Θεσσαλονίκη 1997-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης" .Το Β΄Μέρος της επίσημης Έκθεσης αξιολόγησης της "Commission"

Στο Β΄ Μέρος της Έκθεσης « European Cities and Capitals of Culture-Study Prepared for the European Commission» που υποβλήθηκε στην «Commission”, σχετικά με την ¨Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 1997», περιλαμβάνονται κεφάλαια για τα έργα υποδομής, την Ευρωπαϊκή διάσταση του Προγράμματος, τον Οικονομικό αντίκτυπο του γεγονότος, την Επικοινωνία, την Επισκεψιμότητα της πόλης.
Αξιολογούνται τα σχετικά στοιχεία που προέκυψαν από τις συναντήσεις των συνεργατών της Εταιρίας «Palmer Rae Associates” με φορείς και οργανισμούς της Θεσσαλονίκης, καθώς και μεμονωμένα άτομα, ή με χρήση επισήμων στατιστικών στοιχείων:

Υποδομή

Κεφαλαιώδη project που προωθήθηκαν στο πλαίσιο της «Θεσσαλονίκης ’97»

Νέα πολιτιστικά κτίρια – νέα μη πολιτιστικά κτίρια – ανακαίνιση και αποκατάσταση πολιτιστικών εγκαταστάσεων – ανακαίνιση και αποκατάσταση μη πολιτιστικών εγκαταστάσεων – ανάπτυξη δημόσιων χώρων – φωτισμός και σήμανση – μεταφορές.

Σημαντικότερα έργα υποδομής:
Περισσότερα από 300 έργα υποδομής. Μερικά από τα σημαντικότερα:

Ανακαίνιση πέντε θεάτρων και δημιουργία οκτώ νέων, συμπεριλαμβανομένων δύο νέων υπαίθριων αμφιθεάτρων.
Δημιουργία νέας έδρας για υφιστάμενους πολιτιστικούς θεσμούς, όπως το Εθνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου.
Ανακαίνιση πέντε αποθηκών στο λιμάνι σε χώρους εκδηλώσεων μουσικής, θεατρικών παραστάσεων και εκθέσεων.
Ολοκλήρωση περίπου δεκαπέντε δημοτικών πολιτιστικών κέντρων.
Δημιουργία μίας σειράς νέων μουσείων – Μουσείο Προσφύγων, Εθνογραφικό, Προϊστορικών Αρχαιοτήτων, Εβραϊκής Ιστορίας, Νερού και Σύγχρονης τέχνης.
Αστικός ανασχεδιασμός – επέκταση του κέντρου της πόλης κατά μήκος του θαλάσσιου μετώπου, ανακαίνιση σημαντικών δρόμων και πλατειών, πεζοδρομήσεις, έργα σε πάρκα και νεκροταφεία.
Ανακαίνιση του σιδηροδρομικού σταθμού και του αεροδρομίου.

Έργα υποδομής που σχετίζονται ειδικά με την αρχιτεκτονική κληρονομιά ή την ιστορία της πόλης: Ναι
Παραδείγματα:
Ανακαίνιση αμφιθεάτρων, δημιουργία τριών αρχαιολογικών διαδρομών στην πόλη, σειρά έργων σε αρχαιολογικούς χώρους, ανακαίνιση Βυζαντινών μνημείων εκτός της πόλης, αποκατάσταση μίας σειράς νεοκλασικών μνημείων και διατηρητέων κτιρίων.

Ανάπλαση περιοχών της πόλης: Ναι
Παραδείγματα:
Το θαλάσσιο μέτωπο και στις δύο πλευρές του κέντρου της πόλης (παλιό Λιμεναρχείο και Στρατόπεδο). Ανακαίνιση αρκετών βασικών αστικών αξόνων, ανασχεδιασμός αρκετών δημοτικών κέντρων.

Ευρωπαϊκή διάσταση
Ελήφθη υπόψη η ευρωπαϊκή διάσταση κατά τη διαμόρφωση του προγράμματος: Ναι
Προσδιορισμός / ερμηνεία της έννοιας: Η μετάκληση των καλύτερων εκπροσώπων της ευρωπαϊκής τέχνης στη Θεσσαλονίκη.

Προτεραιότητα στην ευρωπαϊκή διάσταση: μέση προτεραιότητα

Θέματα που αντανακλούν ειδικά την ευρωπαϊκή διάσταση: Ναι
Παραδείγματα:
Συνεργασία με την περιοχή της Αδριατικής, έκθεση για τον Μέγα Αλέξανδρο και την ευρωπαϊκή τέχνη.

Η ευρωπαϊκή τέχνη αντανακλάται μέσω:
Της προβολής της ευρωπαϊκής κληρονομιάς της πόλης – της συμμετοχής καλλιτεχνών από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις – της συμμετοχής κοινοτήτων της πόλης που προέρχονται από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Τομείς στους οποίους πραγματοποιήθηκαν προγράμματα ευρωπαϊκής συνεργασίας:
Αρχιτεκτονική – χορός – κληρονομιά και ιστορία – μουσική.

Ευρωπαϊκές χώρες που συμμετείχαν σε προγράμματα συνεργασίας:
Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ιταλία – Λουξεμβούργο – Ολλανδία – Πορτογαλία – Ρουμανία – Σλοβακία – Σλοβενία – Ισπανία – Σουηδία – Τουρκία – Μεγάλη Βρετανία.

Προεξέχουσες ευρωπαϊκές πόλεις / περιοχές / χώρες στο επίσημο πολιτιστικό πρόγραμμα:
Γερμανία – Γιουγκοσλαβία – Ιταλία – ελληνική διασπορά.

Προεξέχουσες μη ευρωπαϊκές χώρες / πόλεις / περιοχές:
Καναδάς – Τουρκία – Ιαπωνία – Ρωσία –Ισραήλ.

Οικονομικά ζητήματα ή θέματα
Ανακριβής πρόβλεψη – οικονομική διαχείριση- υπέρβαση των προϋπολογιζόμενων δαπανών – καθυστερημένη έγκριση χρηματοδοτήσεων – κατηγορίες οικονομικής απάτης.

Χορηγίες

Εθνικοί χορηγοί: Η Panafon (χορηγός στην παράσταση του Borisnikof).
Ευρωπαίοι χορηγοί: Η Mont Blanc (χορηγός στη συναυλία του Rostropovich).

Οικονομικός αντίκτυπος

Στοιχεία στρατηγικής για την πρόκληση οικονομικού αντίκτυπου:
Η ανάπτυξη του τουρισμού – η δημιουργία ειδικών πολιτιστικών περιοχών – η βελτίωση του γενικού πολιτιστικού περιβάλλοντος – η δημιουργία ή βελτίωση πολιτιστικής υποδομής – η ανανέωση του αστικού ιστού – η βελτίωση της εξωτερικής εικόνας της πόλης.

Φορείς αρμόδιοι για την οικονομική στρατηγική:
Υπουργείο Δημοσίων Έργων

Σημαντικότερα οικονομικά αποτελέσματα:
3.750 άτομα εργάστηκαν σε έργα που συνδέονται άμεσα με την Πολιτιστική Πρωτεύουσα. Επιπλέον, 2 - 5.000 άτομα εκτιμάται ότι εργάστηκαν σε εργασίες που σχετίζονταν έμμεσα με τη διοργάνωση.

Προβλήματα και θέματα που σχετίζονται με τον οικονομικό αντίκτυπο:
Ασαφής στρατηγική / πολύ περιορισμένη στρατηγική – προβλήματα διαχείρισης – ανεπαρκής χρόνος σχεδιασμού – πολιτικά προβλήματα – έλλειψη ισχυρής ηγεσίας.

Επικοινωνία, προώθηση και ανταπόκριση των ΜΜΕ

Βασικός στόχος της επικοινωνίας και της στρατηγικής προώθησης:
Η προώθηση της εικόνας / προφίλ της πόλης.

Νέες τεχνολογίες που χρησιμοποιήθηκαν στην προώθηση:
Ιστοσελίδα – σημεία ηλεκτρονικής πληροφόρησης.

Προβλήματα ή θέματα που σχετίζονται με τις στρατηγικές επικοινωνίας και μάρκετινγκ:
Βλ. Παρατηρήσεις

Προεκτάσεις επισκεψιμότητας

Συνολικός αριθμός ατόμων που παρακολούθησαν εκδηλώσεις του προγράμματος: 1.500.000


Αριθμοί επισκεπτών


Γεωγραφική περιοχή στην οποία αναφέρονται τα παραπάνω στοιχεία επισκεψιμότητας: νομός Θεσσαλονίκης.

Ταξίδια εξοικείωσης που οργανώθηκαν για
Τουριστικούς πράκτορες / tour operators – τον ξένο Τύπο – τον εγχώριο Τύπο.

Προγράμματα προώθησης που αναπτύχθηκαν από κοινού με άλλους οργανισμούς:
Εθνικός Οργανισμός Τουρισμού – περιφερειακά / τοπικά γραφεία του ΕΟΤ – ξενοδοχεία και εστιατόρια – tour operators και ταξιδιωτικούς πράκτορες – πολιτιστικούς χώρους.

Προωθητικά μέσα που χρησιμοποιήθηκαν στις τουριστικές αγορές.
Τοπικά τουριστικά γραφεία – τουριστικά γραφεία στο εξωτερικό – εφημερίδες/ περιοδικά εθνικής εμβέλειας – ξένη τηλεόραση / ραδιόφωνο – τουριστικές εκθέσεις – εθνικός Τύπος για εμπορικούς επισκέπτες – ξένος Τύπος για εμπορικούς επισκέπτες.
Συνεχίζεται

Σχόλια