ΠΑΡΕΛΑΒΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΚΑΜΕΝΗ ΓΗ…

Περιμέναμε με ενδιαφέρον και περιέργεια το «νέο» Μουσείο Κινηματογράφου, μετά την εκ θεμελίων ανακαίνισή του και την υλοποίηση, για πρώτη φορά, μιας πλήρους και συγκροτημένης Μουσειολογικής μελέτης.

Δεν χωρεί αμφιβολία ότι πρόκειται για ένα βήμα προς την κατεύθυνση της καταξίωσης του Μουσείου, ένα βήμα, που προστίθεται σε πολλά άλλα που προηγήθηκαν στην διαδρομή των 14 χρόνων ύπαρξης αυτού του Μουσείου στην Θεσσαλονίκη.

Με έκπληξη και απογοήτευση όμως εισπράξαμε την δήλωση του Καλ. Διευθυντή του Μουσείου, ότι και αυτός «παρέλαβε καμένη γη» , ή στην καλύτερη περίπτωση «μια αποθήκη»!..

Θεώρησε πως μια τέτοια αναφορά και αξιολόγηση του έργου που κληρονόμησε, θα «έδινε πόντους» στην δική συμβολή, θα προσέθετε αξία σ αυτό που ετοιμάζεται να παρουσιάσει στην Θεσσαλονίκη.

Δεν κατάφερε, ή μάλλον δεν επεδίωξε καν να αποφύγει την γελοιότητα , συνήθη σχεδόν, των εκάστοτε παραγόντων του πολιτισμού, που «παραλαμβάνουν», χάος, ελλείμματα, κακοδιαχείριση, με μοναδικό σκοπό να αναδείξουν την «λυτρωτική» δική τους παρουσία, πολύ πριν αρχίσουν να παράγουν έργο.

Αυτήν την τακτική, να γράφουν και να ξαναγράφουν την ιστορία των θεσμών που ξεκινούν ουσιαστικά από τους ίδιους, διαγράφοντας με μια μονοκονδυλιά, με αυτήν την απαξίωση «παρέλαβα καμένη γη», επιχειρώντας να εξαφανίσουν , ή να εκμηδενίσουν ό,τι προηγήθηκε .

Και πρώτα πρώτα τους ανθρώπους, εκείνους τους επώνυμους συμπολίτες μας, γνωστούς εργάτες του κινηματογράφου, κινηματογραφιστές, κριτικούς κινηματογράφου, εκδότες ,δημοσιογράφους, που επωμίστηκαν το δύσκολο έργο να στήσουν ένα Μουσείο, στον πρώτο όροφο μιας οικοδομής στην Ανδρέου Γεωργίου το 1995, καταγράφοντας και αξιοποιώντας τις πρώτες συλλογές που η Πολιτιστική Πρωτεύουσα άρχισε να αγοράζει.

Την μεγάλη συλλογή από το Αρχείο του Νίκου Μπιλιλή, που αγοράστηκε με χρηματοδότηση της Νομαρχίας έναντι των 27 εκατομ δραχμών, αλλά και το Αρχείο του Βασίλη Παπαδόπουλου και άλλων Θεσσαλονικέων.

Και ύστερα τους άλλους που έστησαν την πρώτη Έκθεση του Μουσείου στο κτίριο του ΟΣΕ στην οδό Αριστοτέλους, εκεί που τώρα στεγάζεται το Αστυνομικό τμήμα Λευκού Πύργου και τέλος όλους εκείνους που εργάστηκαν στο κτίριο που και τώρα φιλοξενείται το Μουσείο Φωτογραφίας, που μετέτρεψαν μια δύσκολη και κατακερματισμένη Αποθήκη στο πρώτο επίσημο Μουσείο Κινηματογράφου.

Όλοι αυτοί οι πιονέροι με πρωταγωνιστή πάντα τον αρχιτέκτονα Απόστολο Παπαγιαννόπουλο, εργάστηκαν κάτω από τις πλέον δυσμενείς, άχαρες και συχνά απογοητευτικές συνθήκες, αλλά κατάφεραν με την προσφορά, το πείσμα και την αφοσίωση τους να διαμορφώσουν αυτό που λίγο αργότερα ο τότε υπουργός Πολιτισμού Β. Βενιζέλος θα ονομάσει «πολιτιστικό κεκτημένο της Θεσσαλονίκης» για να πραγματοποιήσει την μεγαλύτερη και πλέον σύνθετη νομοθετική κατοχύρωση και ίδρυση πολιτιστικών οργανισμών στην Θεσσαλονίκη.

Για κανένα από αυτούς δεν είχε ένα λόγο ευχαριστίας, ή έστω απλής αναφοράς ο Β. Κεχαγιάς.
Εκτός από τον Γιώργο Μυλωνά τον σημερινό πρόεδρο του Δ.Σ. του Μουσείου, το γνωστό στον κύκλο των κινηματογραφιστών παραγωγό και στο ευρύτερο κοινό ως τον μοναδικό σχεδόν φίλο του πρώην Γ.Γ, του Υπουργείου Πολιτισμού, που του στάθηκε δημόσια και πεισματικά, όταν η τραγωδία έκλεισε τον κύκλο του πανίσχυρου άρχοντα του ΥΠΠΟ.

Βολική βέβαια αναφορά, αφού σ αυτόν απέδωσε την οικονομική ενίσχυση των 630.000 ευρώ, που εξασφαλίστηκαν για να σχεδιαστεί και να αναμορφωθεί εκ βάθρων όπως φαίνεται το Μουσείο Κινηματογράφου.

Γιατί οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ, γνωρίζουν άριστα πως τόσο η ενίσχυση αυτή, όσο και οι άλλες , χάρις στις οποίες ξεκίνησε η Μπιενάλε του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, η Φωτογραφική Μπιενάλε του Μουσείου Φωτογραφίας, η οργάνωση απονομής του Ευρωπαϊκού Βραβείου Θεάτρου από το ΚΘΒΕ, προέρχονταν από τα …ατελείωτα «υπόλοιπα» του Γ΄ΚΠΣ που διέθεσε στην Θεσσαλονίκη ο Χρήστος Ζαχόπουλος, μέντορας πολλών από αυτούς τους πολιτιστικούς παράγοντες, που και σήμερα χειρίζονται τις υποθέσεις της Θεσσαλονίκης.

Κάτι που φυσικά σε τίποτε δεν υποβαθμίζει την αξία και το σημαντικό έργο των περισσοτέρων τους.

Γιατί τα λέω όλα αυτά, και μάλιστα σε ασυνήθιστα έντονο ύφος;


Γιατί νομίζω πως κανένας παράγων του πολιτισμού, κατά κανόνα διορισμένος για να αντικαταστήσει άλλον διορισμένο, δεν έχει το δικαίωμα να περιορίζει ,ή και να εξαφανίζει το ιστορικό βάθος ενός πολιτιστικού οργανισμού, να τον κοντύνει και να τον φέρνει στα μέτρα του, να προσδιορίζει ως «έτος μηδέν» την ημερομηνία της δικής του παρουσίας και να πιστεύει ότι η ιστορία γράφεται από την στιγμή που ο ίδιος περνά την πόρτα του φορέα που κλήθηκε να υπηρετήσει.

Όλη αυτή η λογική, η τακτική και η συμπεριφορά, τροφοδοτούν την μισαλλοδοξία, την καχυποψία, τον πόλεμο όλων εναντίον όλων.

Κάτι από το οποίο δυστυχώς αυτή η πόλη δεν μπορεί να παραπονεθεί ότι στερείται.

Με τον Βασίλη Κεχαγιά δεν έχω απολύτως τίποτε.

Δεν είχα την τύχη άλλωστε να τον συναντήσω πουθενά στην μακρά παρουσία μου στην πολιτιστική ζωή της πόλης.

Συνεπώς και τα σχόλια του Σημειώματος αυτού δεν έχουν κανένα προσωπικό κίνητρο και κυρίως δεν έχουν κανένα προσωπικό χαρακτήρα.

Μια λογική κρίνω και του εύχομαι να μην την υποστεί, όταν κάποτε αποχωρήσει από την θέση του.

Σχόλια

  1. Ξαφνικά, βρίσκομαι στην άβολη θέση να απολογηθώ για μια πρόταση ("παραλάβαμε καμμένη γη"), η οποία στο πλαίσιο μιας διευρυμένης και δημοσιογραφικής συζήτησης δεν εκστομήθηκε από εμένα, παρά μόνον χάριν λεκτικού αστεισμού από τους παρευρισμόμενους στη συζήτηση αυτή, θέλοντας ακριβώς να υποδηλώσει τη γελοιότητα μιας ανάλογης και τετριμμένης πολιτικής έκφρασης, χώρος στον οποίον ανήκει ο κύριος Σαλπιστής και όχι ο υπογραφόμενος. Ωστόσο, για να μην πέσω στην παγίδα μιας άλλης δημοσιογραφικής αυτή τη φορά κοινοτοπίας, θα παρακάμψω το πώς και το γιατί μιας τέτοιας δημοσιευμένης έκφρασης και θα σχολιάσω με ηρεμία τη διαφαινόμενη επιθετικότητα του κυρίου Σαλπιστή.
    α) ναι, θεωρώ ότι το έργο μας (από κοινού με την κυρία Χουρμουζιάδη) στο Μουσείο Κινηματογράφου αποτελεί ένα "έτος μηδέν" για το φορέα, που ως τώρα υπήρξε μόνον αποθήκη (ναι, αυτό το είπα ακριβώς έτσι)
    β) ναι, επανειλλημένως, δημόσια, σε εγκαίνια εκθέσεων και σε άλλες ευκαιρίες έχω αναφερθεί με ευχαριστήριο τρόπο στους προκατόχους μου και ιδιως στους κ. κ. Ψαρρά και Κατσάγγελο, τους οποίους τιμώ ιδιαιτέρως και χωρίς την οικονομική ευταξία την οποία εγκατέστησα στο Μουσείο κανένα έργο δεν θα ήταν δυνατό
    γ) ναι, ουδεποτε κρύψαμε την καταγωγή των 600.000 ευρώ από το Γ' ΚΠΣ, ούτε και ο κύριος Μυλωνάς το έργο του, ωστόσο δεν παύει να είναι αυτός ο οποίος τα εξασφάλισε και με την εν γένει στάση του έδωσε την ευκαιρίας της πραγματοποίησης του έργου
    δ) όχι, η αγνωμοσύνη δεν ανήκει στα χαρακτηριστικά μου, συνεπώς είμαι σε θέση να γνωρίζω το ποιοί πραγματικά αγωνίστηκαν για την ύπαρξη και την παρουσία του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στον πολιτιστικό χάρτη της χώρας και αυτός είναι μόνον ο κύριος Βενιζέλος, τον οποίο σύντομα σκοπεύουμε να ευχαριστήσουμε επισήμως και δημοσίως για τη συγκεκριμένη δράση του
    ε) όχι, δεν υπήρξαν άλλοι άνθρωποι οι οποίοι να εργάστηκαν ανιδιοτελώς ή να ΠΡΟΣΕΦΕΡΑΝ συλλογές στο Μουσείο. Είμαι σε θέση να γνωρίζω τις υψηλές αντιμισθίες όλων αυτών και κυρίως των συλλεκτών.

    Και βέβαια, γνωριζόμαστε καλά, έτσι κύριε Σαλπιστή;

    Βασίλης Κεχαγιάς

    Υ.Γ. Μια προσεκτικότερη και όχι εμπαθής ανάγνωση της συνέντευξης θα διέκρινε την καλή γνώση του μέλλοντος ενός διευθυντή πολιτιστικού φορέα σε μια χώρα πολιτικών σαλτιμπάγκων. Ούτε οι θέσεις, αλλά ευτυχώς ούτε οι άνθρωποι είναι αιώνιοι. Με την ευκαιρία παρακαλούμε όπως παραλάβετε από το ΜΚΘ το κληροδότημά σας Αθηνά.

    Β.Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. SCRIPTA MANENT

    Τα κείμενα και μάλιστα τα δημόσια, μένουν.
    Και το Σημείωμα μου και η απάντηση του Βασίλη Κεχαγιά.

    Υ.Γ.

    Απέφυγα σχολαστικά και ρητά κάθε προσωπικό χαρακτηρισμό και υπονοούμενα.
    Όπως πάντοτε άλλωστε στις πολλές δεκαετίες της δημόσιας παρουσίας μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα κύριε Σαλπιστή, καλημέρα αγαπητέ Τάκη!

    Πρέπει να πω ότι κάθε φορά που διαβάζω τα κείμενα σου για την Πόλη, γεμίζω με την ενέργεια, την αγάπη και το πάθος σου για αυτήν όπως και για ότι αποτελεί την σπονδυλική στήλη του μέλλοντος της που είναι ο πολιτισμός της. Η βαθειά σου γνώση και οι εμπειρίες μαζί με την μακρόχρονη προσφορά είναι μια "σταθερή" αξία για όλους όσους θεωρούν τη Θεσσαλονίκη ένα διαχρονικό "φάρο" στην Νότια Ευρώπη.

    Εδώ και χρόνια μαζί με λιγοστούς ανθρώπους της Πόλης φοβάμαι ότι δίνεις άνιση μάχη με την αμετροέπεια, την άγνοια, την αδιακρισία, την καχυποψία και για τους πολιτικούς σου αντιπάλους την ανευθυνότητα.
    Ευτυχώς, για μερικούς από αυτούς, το έτος "μηδέν" που ανακάλυψαν μπορεί να σημαίνει και τον συνολικό αριθμό των ετών που θα επιχειρούν να "διορθώσουν" τα της "αποθήκης", αφού το πολιτικό σύστημα που τους συντηρεί μοιραία θα καταρεύσει.

    Στους μήνες και τα χρόνια που έρχονται εύχομαι να είσαι γερός και δυνατός για να συμβάλλεις με τις γνώσεις σου και τις ευαισθησίες σου, στο επίπεδο που σου αξίζει, για την αλλαγή σελίδας στα πράγματα αυτής της Πόλης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ως απλός κινηματογραφόφιλος θα έλεγα ότι δεν πρέπει οι πολιτικές απόψεις ή οι προσωπικές κόντρες να επισκιάζουν το έργο. Η αλήθεια είναι ότι απλά δεν υπήρχε ευρωπαϊκού επιπέδου μουσείο κινηματογράφου και τώρα υπάρχει. Ανατέθηκε σε κάποιους ανθρώπους μια θέση και σπάνιο για την σημερινή κυβέρνηση, έφτιαξαν ένα έργο: θα ήταν ανεκτό, ωραίο και επιθυμητό όλοι οι διευθυντάδες πολιτιστικών θέσεων να έφτιαχναν μόνοι ή με παρέα τέτοια έργα και να το παίρναν πάνω τους έστω και άδικα ακόμα, παρά να μην κάναν τίποτα και να ευλογούσαν εκείνους που κατείχαν προτύτερα τη θέση τους...Τα υπόλοιπα είναι προσωπικά θέματα και δεν προσφέρουν και πολλά.
    Αριστείδης Ευσταθίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου