Με αφορμή την παρουσία του RTL στην Ελλάδα.

Μια νέα ρευστότητα προστίθεται στο πολιτικό σκηνικό της χώρας.

Πριν από δυο περίπου μήνες κατέγραψα μερικές σκέψεις με αφορμή την εξαγορά του «πλειοψηφικού πακέτου» του τηλεοπτικού σταθμού ALPHA από τον Γερμανικών συμφερόντων γίγαντα των Μέσων και της ψυχαγωγίας RTL. Τις μεταφέρω τώρα στα «Σημειώματα» μια και οι εξελίξεις τις κατέστησαν και πάλι «Επίκαιρες»:

«Απροσδιόριστες προς το παρόν, πάντως καταλυτικές οι επιπτώσεις στην τηλεόραση.
Αναγκασμένος να μείνω στο σπίτι για ένα διάστημα, πήρα μια γεύση και από τα περίφημα «πρωϊνάδικα» της ελληνικής τηλεόρασης.

Δεν χρειάζεται να πω καν την γνώμη μου .Όλοι σχεδόν, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, έχουν σχηματίσει μια εικόνα για την αισθητική και την ποιότητα των προγραμμάτων αυτών.
Γι αυτό και με έκπληξη είδα ξαφνικά μέσα στον απερίγραπτο πολτό προσώπων, εκδηλώσεων, αντιλήψεων, αδυσώπητου κουτσομπολιού και τον Κώστα Χαρδαβέλα…

Ήταν προσκεκλημένος σε κάποιο από τα πρωινά προγράμματα για να κρίνει πρόσωπα και πράγματα, αφού ήδη η περίφημη agp είχε αξιολογήσει και τοποθετήσει τα «πρωϊνάδικα» σε μια αξιολογική ,κατά τις προτιμήσεις των τηλεθεατών ,σειρά.

Και εκεί που από περιέργεια στάθηκα να ακούσω την άποψη ενός «δεινόσαυρου» της κλασσικής κάποτε και ηλεκτρονικής τώρα δημοσιογραφίας, που επιβιώνει μέσα στην καθημερινή ζούγκλα των καναλιών, μας προκύπτει ουρανοκατέβατα το θέμα της εξαγοράς του ALPHA από τον Γερμανικό τηλεοπτικό κολοσσό ARL, σε ποσοστό 66.6% με τις λίγες έστω αλλά σημαντικές πληροφορίες περί των αρμοδιοτήτων της νέας Διεύθυνσης του ALPHA, όπως προβλέπει η σχετική συμφωνία.

Και όπως ήταν φυσικό η ιστορία αυτή στην διαχείριση του έμπειρου δημοσιογράφου, ξέφυγε αμέσως από τα συζητούμενα μέχρι εκείνη την στιγμή, για να αγγίξει την πλέον κρίσιμη πτυχή της εξαγοράς , των καταλυτικών δηλαδή συνεπειών της στο τηλεοπτικό τοπίο της χώρας.

Κι αυτό γιατί τα οικονομικά και κυρίως επιχειρηματικά δεδομένα του ομίλου Bertelsmann, στον οποίο ανήκει ο RTL , αναδεικνύουν ξεκάθαρα ότι διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα με ισχυρή επιρροή, που ασφαλώς θα ανατρέψει, ή τουλάχιστον θα επηρεάσει την κατάσταση στον χώρο των ΜΜΕ, της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας.

Κατ αρχήν η έκταση των δραστηριοτήτων του Ομίλου και στις δύο Ηπείρους, που ξεκινά από την τηλεόραση και επεκτείνεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, τις εκδόσεις εφημερίδων και βιβλίων, την δισκογραφία και σχεδόν σε όλο το φάσμα αυτου που θα ονομάζαμε με την γενική του έννοια «ψυχαγωγία» και φυσικά το οικονομικό υπόβαθρο του, αφού ο ετήσιος τζίρος του υπολογίζεται στα 19 δις. Ευρώ!..

Αλλά κυρίως η αντίληψη που διαχέεται στις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, για την οποία αποκαλυπτική ήταν η δήλωση του Γκέρχαρτ Τσάιλερ, που μίλησε εκ μέρους του RTL στην συνέντευξη αναγγελίας της αγοράς του ALPHA, όταν ρωτήθηκε για τα ενημερωτικά προγράμματα και ειδικά για τα Δελτία Ειδήσεων:

“Μ αρέσουν το ύφος και η αίσθηση του STAR CHANEL»!...

Εξ ίσου ενδιαφέρουσα όμως είναι και η αναφορά της Suddeutsche Zeitung, σχετικά με τα κριτήρια της απόφασης του RTL να μπει στην τηλεοπτική αγορά της Ελλάδας:

«…ο Όμιλος επενδύει τώρα στην Ελλάδα και στις προοπτικές ανάπτυξης της διαφημιστικής αγοράς , την οποία το RTL θεωρεί αρκετά προσοδοφόρα».

Τώρα πως αξιολογήθηκε η κυριαρχία της κρατικής διαφήμισης, της οποίας τα κονδύλια χρησιμοποιούνται ως μοχλός άσκησης πίεσης στα ΜΜΕ, αυτό θα φανεί από την μελλοντική στάση του «νέου» ALPHA απέναντι στην κυβέρνηση…

Με όλα αυτά και φυσικά ότι στο σύνολό της σχεδόν η τηλεοπτική δραστηριότητα του Ομίλου υπηρετεί την «ψυχαγωγία», αυτονόητο είναι το ερώτημα των επερχόμενων καταλυτικών αλλαγών στο τηλεοπτικό τοπίο της χώρας.

Μια οικονομικά ισχυρή παρουσία ενός διεθνούς Ομίλου, που θα δώσει με την δραστηριότητά του και κυρίως με τις επενδύσεις του στην Ελλάδα, την διάσταση της ψυχαγωγικής τηλεόρασης, και μια διαφορετική «αίσθηση» στις ενημερωτικές του εκπομπές, θα συμπαρασύρει σταδιακά και εκ των πραγμάτων το σύνολο της τηλεοπτικής αγοράς».

Αυτά λοιπόν είχα καταγράψει την περίοδο της αγοράς του ALPHA, χωρίς όπως φαίνεται άλλωστε να τα ολοκληρώσω και να τα δημοσιοποιήσω τότε.

Στο μεταξύ οι Γερμανοί του RTL, τοποθέτησαν στο Κανάλι τον εξ Αμερικής Ρικ Σπίντερ και πριν λίγες ημέρες ήχησαν οι σάλπιγγες της Ιεριχούς των αλλαγών.

Κατάργηση προγραμμάτων, αλλαγές στο Δελτίο Ειδήσεων εμφανέστατες πλέον, συμπίεση του κόστους με πρώτα θύματα όπως πάντοτε άλλωστε τους εργαζόμενους, στους οποίους τέθηκαν τα γνωστά διλήμματα. Εθελουσία έξοδος, ή απόλυση…

Η οικονομική κρίση που ενέσκηψε στο μεταξύ με ένταση και στον κόσμο των ΜΜΕ διεθνώς, επηρεάζει τώρα και τις κινήσεις των υπόλοιπων καναλιών ,όπου τα πρώτα αιφνιδιαστικά μέτρα(κατάργηση προγραμμάτων και αλλαγές προσώπων), μαρτυρούν του λόγου το αληθές.

Με λίγα λόγια ένας δηλητηριώδης συνδυασμός κρέμεται τώρα πάνω από την τηλεοπτική αγορά της χώρας και απειλεί πρώτα και κύρια να ανατρέψει την γνωστή μακαριότητα των παιχνιδιών και της συναλλαγής με την εξουσία και τα κονδύλια της.

Και στην επόμενη φάση της να διαμορφώσει ένα νέο τοπίο, ως αποτέλεσμα μιας σαρωτικής επικράτησης της «ψυχαγωγίας», του «ύφους και της αίσθησης του STAR CHANEL» κατά την αποκαλυπτική των προθέσεων και των σχεδιασμών του RTL, δήλωση του Γκέρχαρτ Τσάιλερ.

Μια νέα ρευστότητα προστίθεται λοιπόν στο πολιτικό σκηνικό, καθώς η ανάλυση και η ανάγνωση των τάσεων του τηλεοπτικού τοπίου , γίνεται περισσότερο σύνθετη και περίπλοκη.

Σχόλια