ΚΑΙ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ «ΟΘΩΜΑΝΙΚΗΣ» ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ


Αυτό που συμβαίνει σήμερα στο Παρίσι μπορεί να ενταχθεί θαυμάσια στην νέα στρατηγική της Τουρκίας, ο εμπνευστής της οποίας ο νέος υπουργός των Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου, μιλώντας προχθές στην ετήσια συνάντηση των ανά τον κόσμο διπλωματών της Τουρκίας ,παρόντων των υπουργών Εξωτερικών της Γερμανίας και της Βραζιλίας, ονόμασε «διπλωματία επιφανείας» εξηγώντας ότι «επιφάνεια είναι ολόκληρη η υδρόγειος».

Η Τουρκία φιλοδοξεί να βρεθεί στην πρώτη δεκάδα των ισχυρότερων κρατών του κόσμου το 2023, όταν θα συμπληρώνονται 100 χρόνια από την ίδρυση του νέου Τουρκικού κράτους.

Η «αυτοκρατορική» στρατηγική λοιπόν της Τουρκίας ότι δεν αποτελεί μόνο συνεχιστή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλά και κληρονόμο και της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας , προκύπτει τώρα από τις τρεις διαφορετικές Εκθέσεις που διοργανώνονται ταυτόχρονα στο Παρίσι, δύο στο Λούβρο ( «Από το Ισμίρ στην Σμύρνη» και η «Οθωμανική Αυλή» κυρίως με καφτάνια και κοσμήματα) και μία στο Γκράν Παλαί.


Και την ίδια στιγμή – συμπτωματικά;- στο Θέατρο Σκιών (Theatre d obres), παρουσιάζονται οι παραστάσεις του «παραδοσιακού τουρκικού» θεάτρου σκιών, «ΚΑRAGOZ KEZAKO» αναθεωρημένου , παιζόμενου από κουφούς Τούρκους ηθοποιούς, , με κινήσεις και χειρονομίες μόνο, συνοδευόμενες από ζωντανή παραδοσιακή τουρκική μουσική.


Την ίδια στιγμή η Τουρκία εκμεταλλευόμενη την επικαιρότητα των εκθέσεων, θέτει μέσω των ενδιαφερομένων Δημάρχων της, αιτήματα επιστροφής αρχαιολογικών έργων και …λειψάνων, με αποτέλεσμα τα αιτήματα να βρίσκονται τώρα στην κορυφή της επικαιρότητας των Μέσων Ενημέρωσης, στο Παρίσι και να προκαλούν συζητήσεις, που δεν θα μπορούσε να ελπίσει ποτέ η Τουρκία.
Από τις πληροφορίες που έχουν ήδη δημοσιευθεί γνωρίζουμε ότι με αφορμή την έκθεση για την αρχαία και σύγχρονη Σμύρνη, ο Δήμαρχος της ζήτησε την επιστροφή δύο εξαιρετικής τέχνης αγαλμάτων του Δία και του Απόλλωνα, προερχόμενων από δύο ναούς της Ανατολής, που είχαν ανεγερθεί προς τιμήν τους , ενώ ένας άλλος Δήμαρχος ζητά την Ιταλική πόλη Μπάρι ,την επιστροφή των λειψάνων του Αγίου Νικολάου, που λεηλατήθηκε από ναυτικούς , από τον Ναό στα Πάταρα της Λυκίας στον οποίο φυλασσόταν.

Αποκλειστικά φυσικά για λόγους τουριστικούς, αφού θα μπορεί να καλεί τον κόσμο να επισκεφτεί τον Άγιο ,που στην Δύση ονομάζεται Santa Claus , o Άγιος που γέννησε τον μύθο του σύγχρονου Αγίου Βασιλείου.


Δεν νομίζω να έχει κανείς την παραμικρή αμφιβολία για το πώς χειρίστηκαν , τις εκθέσεις, ιδίως δε την μεγάλη έκθεση του Γκραν Παλαί «De Byzance a Istanbul»- Des Grecs aux Ottomans,la gloire de Constantinorle», ο Τούρκος επιμελητής της και ποίους όρους έθεσαν οι αρμόδιοι του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κωνσταντινούπολης.




Αρκεί να δει την έκθεση , την έκταση και τα εκθέματα και τα κείμενα της κάθε περιόδου,(αρχαιοελληνικό και Ρωμαϊκό Βυζάντιο, Κωνσταντινούπολη, Ισταμπούλ), και φυσικά τα σχετικά έντυπα, τα αναμνηστικά, τις εκδόσεις, με τα επιστημονικά κείμενα που είναι καταχωρημένα ,που προσφέρονται με την ευκαιρία στα βιβλιοπωλεία των εκθεσιακών χώρων.


Τα γράφω αυτά, επειδή στην χώρα μας συνεχίζουν κάποιοι να ειρωνεύονται την νέα στρατηγική της Τουρκίας, παραγνωρίζοντας ότι στο μεταξύ έχει πετύχει μια σειρά σημαντικών ανατροπών στον στρατηγικό χάρτη της περιοχής, αναδεικνυόμενη σε παίκτη των κρίσιμων διεθνών προβλημάτων, που ταλαιπωρούν την ευαίσθητη από άποψη συμφερόντων και διεθνούς ειρήνης περιοχή.


Και δυστυχώς η στρατηγική της αυτή εκδηλώνεται με ένταση και στα Βαλκάνια, μια ενδοχώρα με ιδιαίτερα εθνικά και οικονομικά συμφέροντα για την πατρίδα μας, που βρίσκει την Ελλάδα αποδυναμωμένη λόγω της οικονομικής της κατάστασης, απομονωμένη από τους ευρωπαίους εταίρους της ,στο στόχαστρο της πιο σκληρής και απαξιωτικής κριτικής των Μέσων Ενημέρωσης της Δύσης.



Παρ όλα αυτά όμως, η νέα στρατηγική της Τουρκίας, η αποτελεσματικότητα των πολιτικών, διπλωματικών και πολιτιστικών πρωτοβουλιών της, πρέπει να εξεταστούν με νηφαλιότητα, με ρεαλισμό, με ευρηματικότητα πολιτική και πολιτιστική, ώστε να μην εξελιχθεί σε βάρος των εθνικών μας συμφερόντων, ούτε να οδηγήσει σε σταδιακή περιθωριοποίηση την χώρα.

Υ.Γ.

Έχω μια πολύ καλή γνώση των όσων θλιβερών συνέβησαν στο Ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, επί εποχής Ντόρας Μπακογιάννη, κατά την προετοιμασία της Έκθεσης του Αγίου Όρους στο Πτι Παλαί του Παρισιού πριν λίγους μήνες.
Τις αδυναμίες, τις μιζέριες, την ανοργανωσιά, τις καθυστερήσεις, που προκάλεσαν την οργή των Γάλλων, την άθλια πολιτική και διπλωματική προετοιμασία, που είχε σαν αποτέλεσμα την πλήρη απουσία της Γαλλικής κυβέρνησης από τα εγκαίνια, την στιγμή που από ελληνικής πλευράς παρέστησαν, η αντιπροσωπεία του Αγίου Όρους, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο Πατριάρχης, ο Πρωθυπουργός, η υπουργός των Εξωτερικών! . …

Και όπως ήταν φυσικό , μια μοναδική πολιτιστική παρουσία – η πρώτη μαζική Έκθεση Κειμηλίων του Αγίου Όρους στην Δύση-, δεν αξιοποιήθηκε όσο έπρεπε.
Την κατάσταση έσωσαν τα μοναδικά εκθέματα από 11 Μονές του Αγίου Όρους και οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού- απόντος φυσικά του τότε υπουργού Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά..-.

Σχόλια