Ο ΝΕΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ Κ. ΖΕΡΒΑΣ ΣΤΟ ΑΒΕΒΑΙΟ ΤΟΠΙΟ ΤΩΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ





Η συγκρότηση της Διοίκησης του Δήμου, υπό τον νέο Δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα (Αντιδήμαρχοι, Εντεταλμένοι Σύμβουλοι κλπ) πραγματοποιήθηκε κάτω από τις δυσμενείς και χωρίς προηγούμενο  στην ιστορία της Αυτοδιοίκησης, συνθήκες.
Οι δύο τελευταίοι σχετικοί Νόμοι που ρύθμισαν τα της Αυτοδιοίκησης, εκείνος του ΣΥΡΙΖΑ και ο νεότερος της Ν.Δ.

Η καθιέρωσης από την κυβέρνηση του Α. Τσίπρα της Απλής Αναλογικής για τις εκλογές των Δημάρχων και περιφερειαρχών και των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων με το αιτιολογικό ότι θα εκφραστεί ελεύθερα σε όλα τα επίπεδα η βούληση των πολιτών και θα επιβάλλει εκ των πραγμάτων την συνεννόηση και τις συνεργασίες μεταξύ των Δημοτικών Παρατάξεων, παρά την έντονη αντίθεση των στελεχών της Αυτοδιοίκησης, οδήγησε στα γνωστά τραγελαφικά αποτελέσματα  με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα εκείνο του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Η Παράταξη του νέου Δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα κατάφερε να ελέγξει μόνο εφτά Δημοτικούς Συμβούλους, από 39 που συγκροτούν το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης.

Δέκα εννέα Δημοτικές Παρατάξεις έλαβαν μέρος στις εκλογές, οδηγώντας στο Δημοτικό Συμβούλιο …15 υποψηφίους Δημάρχους!..

Και ακολούθησε η απόπειρα της κυβέρνησης της Ν. Δ.  για νομοθετική αντιμετώπιση των ποικίλων προβλημάτων που προέκυψαν, ώστε να εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι όροι κυβερνησιμότητας των Δήμων, που όμως οδήγησε στο άλλο άκρο, ακυρώνοντας ουσιαστικά τον ρόλο των εκλεγμένων αντιπροσώπων των Νομοθετικών σωμάτων των Δήμων.

Οι περισσότερες και σημαντικότερες αρμοδιότητες των Δημοτικών Συμβουλίων μεταφέρθηκαν στις Οικονομικές Επιτροπές και τις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής , που τώρα όμως ελέγχονται πλήρως από τους νέους Δημάρχους, καθιστώντας τα  Δημοτικά Συμβούλια, οι συνεδριάσεις των οποίων στην Θεσσαλονίκη τουλάχιστον μεταδίδονται απευθείας μέσω της Δημοτικής Τηλεόρασης, σχεδόν χωρίς αντικείμενο και αρμοδιότητες.

Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα καίριο πλήγμα στον δημοκρατικό χαρακτήρα και στον κρίσιμο  ρόλο της αντιπροσώπευσης των τάσεων της κοινωνίας, του οποίου τις συνέπειες θα αντιληφθούμε στην συνέχεια.

Και έτσι το Δημαρχοκεντρικό σύστημα όπως είχε εξελιχθεί και επιβληθεί να «αναβαθμιστεί» κυριολεκτικά στην ενός ανδρός αρχή , με άγνωστες συνέπειες για το μέλλον του θεσμού.

Όλα αυτά και τα πολλά που μεσολάβησαν ως προοπτικές συνεργασίας μεταξύ των Δημοτικών Παρατάξεων, ώστε να λειτουργήσουν παραγωγικά τα Δημοτικά Συμβούλια, οι σχετικές δηλώσεις των επικεφαλής των Παρατάξεων, οι δεσμεύσεις, οι αναποτελεσματικές συναντήσεις  και στην συνέχεια οι καταγγελίες περί «εξαγοράς συνειδήσεων», «αποστασίας», «απρέπειας» και άλλα, είχαν ως αποτέλεσμα να εγκατασταθεί στον Δήμο πριν καν συγκροτηθεί και λειτουργήσει το νέο Δημοτικό Συμβούλιο, μια ατμόσφαιρα υπονοιών, αμφισβητήσεων και καταγγελιών και ένα δηληριώδες κλίμα που δεν προοιωνίζεται  τίποτε θετικό.

Εννέα Δημοτικοί Σύμβουλοι εγκατέλειψαν τις Παρατάξεις τους, ανεξαρτητοποιήθηκαν και στην συνέχεια κλήθηκαν από την νέα Δημοτική Αρχή και κατέλαβαν τα Αξιώματα των Αντιδημάρχων και των Εντεταλμένων Συμβούλων, συγκροτώντας μαζί με τους επικεφαλής τεσσάρων Δημοτικών Παρατάξεων, που δήλωσαν εξ αρχής ότι συμπαρατάσσονται με τον νέο Δήμαρχο, την Εκτελεστική Επιτροπή του Δήμου, ένα κρίσιμο όργανο καθορισμού της πολιτικής της νέας Δημοτικής Αρχής.
 ΄
Πρόκειται όμως, όπως είναι γνωστό, για   αμειβόμενα αξιώματα, κάτι που  επιβαρύνει το κλίμα και διευκολύνει την καταγγελία «εξαγοράς».

Με το ένα ή τον άλλο τρόπο, αυτή η επιλογή προέκυψε εκ των πραγμάτων, όταν ο νέος Δήμαρχος είχε, όπως είναι γνωστό, στην διάθεση του μόνο τους …εφτά Δημοτικούς Συμβούλους, τους οποίους εξέλεξε την πρώτη Κυριακή των εκλογών.

Κάτι, που Νόμος επιχείρησε να αντιμετωπίσει με ρυθμίσεις, που προέβλεπαν διαδικασίες στο εσωτερικό των Παρατάξεων, άλλα και εκτός αυτών, μ ε την σύμφωνη όμως γνώμη, ή ακόμη και παρά τις αντιρρήσεις των επικεφαλής των Παρατάξεων, από τις οποίες θα προέρχονταν τα νέα στελέχη των Δημοτικών Αρχών

Ο νέος Δήμαρχος προτίμησε τελικά να επιλέξει ο ίδιος τα πρόσωπα με τα οποία πίστευε ότι μπορεί να συνεργαστεί και στων οποίων οι γνώσεις, τις εμπειρίες  και τις ικανότητες μπορούσε να στηριχθεί. Ελπίζω να έχει  ήδη αντιληφθεί ότι έχει αποστερηθεί σε μεγάλο βαθμό της δυνατότητας αλλαγών, ή ανανέωσης του πολιτικού προσωπικού με το οποίο θα διοικεί τον Δήμο και στα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Όπως ήταν αναμενόμενο προέκυψε και εδώ το γνωστό δίλημμα , αν το νόμιμο είναι και ηθικό… Ο χρόνος θα δείξει.

Και τώρα;

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας αρνήθηκε να εμπλακεί σε μια άχαρη δημόσια  αντιπαράθεση, που θα επιβάρυνε ακόμη περισσότερο το κλίμα και επέλεξε να ασχοληθεί με τα τρέχοντα και επείγοντα προβλήματα, όπως ο ίδιος τα προσδιόρισε.

Οι επόμενες ημέρες θα καθορίσουν σίγουρα το κλίμα και το πλαίσιο μέσα στα οποία θα εξελιχθούν στα επόμενα 4 χρόνια τα κρίσιμα και ευαίσθητα θέματα των συνεργασιών  στο Δημοτικό Συμβούλιο και ο ρόλος των Παρατάξεων της Αντιπολίτευσης.

Πολλά θα εξαρτηθούν από την ωριμότητα και την αίσθηση ευθύνης των πρωταγωνιστών, αν τα «γενεσιουργά» της νέας Διοίκησης ζητήματα θα καθορίσουν τα πράγματα ,ή αν όλοι θα επικεντρωθούν στα προβλήματα της Θεσσαλονίκης θέτοντας το συμφέρον της πόλης ως κριτή των πράξεων τους.

Η δύσκολη καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης και η επείγουσα ανάγκη λήψης αποφάσεων τόσο για αυτά, όσο και για το μέλλον της πόλης, είναι απαιτητικά παρόντα και αναζητούν λύσεις της μεγαλύτερης δυνατής αποδοχής.

Υ.Γ. 1
 Αντιλαμβάνομαι τις μεγάλες δυσκολίες του Νίκου Ταχιάου ο οποίος είδε την Παράταξη του να «λεηλατείται», χάρις στον Νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση της Ν.Δ. αλλά και το θερμό ενδιαφέρον-ίσως και την ενθάρρυνση- που επέδειξαν δημόσια τα κυβερνητικά  στελέχη με επικεφαλής τον υπουργό Εσωτερικών, αλλά και του ίδιου του πρωθυπουργού και τις ευχές τους για επιτυχία της νέας Δημοτικής Αρχής και του Δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα.

Ήδη η πρώτη επίσημη συνάντηση του πρωθυπουργού κατά την άφιξη του στην Θεσσαλονίκη επ ευκαιρία των παραδοσιακών ανακοινώσεων στην ΔΕΘ, θα πραγματοποιηθεί με τον νέο Δήμαρχο της Θεσσαλονίκης.

Θα χρειαστεί νηφαλιότητα- με την οποία δεν τα πάει και πολύ καλά- ο Ν. Ταχιάος, αντοχές και ιδιαίτερη ευφυΐα , ώστε να καταφέρει να ξεπεράσει τον γόρδιο δεσμό μπροστά στον οποίο βρίσκεται και να αναδειχθεί χρήσιμος και δημιουργικός για την πόλη, από την θέση στην οποία οι Θεσσαλονικείς τον τοποθέτησαν.

Υ.Γ. 2
Προβληματίζει πολλούς η εμμονική επιλογή και οι επανειλημμένες δημόσιες δεσμεύσεις του Δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα, ότι προσωπικά θα αναλάβει την ευθύνη για την καθαριότητα και την επίλυση αυτού του πρωταρχικού προβλήματος της πόλης.

 Και αυτό γιατί είναι αδιαμφισβήτητο ότι για να αλλάξει  ουσιαστικά και με αντοχή στον χρόνο  η κατάσταση,  θα χρειαστεί να εξασφαλιστούν  βασικές προϋποθέσεις, όπως ένας σύγχρονος πλήρης εξοπλισμός, πρόσθετο και κατάλληλο προσωπικό, εκσυγχρονισμός των δομών της υπηρεσίας Καθαριότητας και φυσικά ριζική αλλαγή της σχετικής με την καθαριότητα νοοτροπίας των Θεσσαλονικέων.

Αλλά αυτό προϋποθέτει χρόνο, πόρους και σχεδιασμούς στρατηγικού χαρακτήρα.
Άμεσα αποτελέσματα δεν μπορούν να γίνουν αντιληπτά στο σύνολο της πόλης, ακόμη και αν τον σύνθημα «δουλειά, δουλειά, δουλειά» γίνει πραγματικότητα.

Ζήσαμε άλλωστε τους τελευταίους μήνες μια τέτοια αλλαγή, όταν ο τότε Εντεταλμένος Σύμβουλος Λάζαρος Ζαχαριάδης κυκλοφορούσε νύχτα ημέρα στην πόλη, κινητοποιώντας τα συνεργεία και ολόκληρο τον μηχανισμό καθαριότητας, απευθυνόμενος κάθε τόσο στην πόλη, οργανώνοντας επιτυχημένες επιχειρήσεις καθαρισμού ύστερα από εξαιρετικά γεγονότα.

Πέτυχε σημαντικά πράγματα και του αναγνωρίστηκαν πολλά , όχι φυσικά στον βαθμό που δικαιούνταν, αφού όπως είναι γνωστό απουσιάζει από τα έδρανα του παρόντος Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά δεν χρειάστηκαν παρά ελάχιστες ημέρες για να επανέλθει η κατάσταση εκεί όπου εδώ και πολλά χρόνια την ζει η Θεσσαλονίκη.

Παρόλα αυτά εύχομαι εγκάρδια κάθε επιτυχία στον Δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα και στο Δημοτικό Συμβούλιο, επειδή όπου πετυχαίνουν αυτοί, θα πετυχαίνει και η Θεσσαλονίκη.

Σχόλια